Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL: “GOD” (Deel 2)

De hieronder beschreven en te behandelen aspecten van God kunnen ons helpen iets meer van Hem te begrijpen:

* God is eeuwig
* God is een Opperwezen
* God is een Persoon
* Waar woont God ?
* Hoe ziet God eruit ?
* God is een drie-enig God
* God is de Schepper

Laten we deze 7 kenmerken eens nader bezien.

God is eeuwig.
Wat is dat: ‘eeuwig’ ? ‘Eeuwig’ betekent: ‘nooit begonnen en nooit eindigend’. Dat is uiteraard iets wat ons verstand te boven gaat. Veel mensen proberen dat te begrijpen en komen er vanzelfsprekend niet uit. God is dus ‘nooit begonnen en eindigt nooit’.

Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en wereld had voortgebracht, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.
(Ps. 90 : 2)

Wat de psalmist hier zegt, moeten we niet proberen te beredeneren of te begrijpen. Het ís gewoon zo; in bewondering moeten we het aanvaarden.

Maar Gij, o Here, zetelt in den hoge voor eeuwig.  (Ps. 92 : 9)

Nu weten we gelijk waar God woont. God woont “hoog”, en Hij woont daar eeuwig. Nooit begonnen en nooit eindigend.

God is een Opperwezen.
Een opperwezen is iemand die verheven is: hoger dan de mens. We lezen dat o.a. in de Psalmen:

Verheven boven alle volken is de Here, boven de hemelen is Zijn heerlijkheid.  (Ps. 113 : 4)

God is verheven boven de machtigste persoon op deze wereld en verheven boven het machtigste hemellichaam in het universum. God is verheven boven álles.

De Here is groot in Sion, Hij is verheven boven alle volken.  (Ps. 99 : 2)

Daarom moeten wij met eerbied over God spreken, want God staat boven alles.
Soms hoor je mensen (ook in de christenheid) zeggen: “God is één van ons”, maar men kan God nooit op één lijn zetten met mensen. God is verheven boven alle volken.

Boven de stemmen van vele wateren, van de geweldige baren der zee, is de Here geweldig in den hoge. 
(Ps. 93 : 4)

God is zeer ontzagwekkend in de raad der heiligen, geducht boven allen die rondom Hem zijn.  (Ps. 89 : 8)

Sommige mensen mogen graag met God spotten, mogen God graag omlaag halen. Maar als u door de Here Jezus God liefhebt, dan hebt u ook respect voor Zijn almacht.

God is een machtig God; aan het einde van deze studie zullen we mogen gaan zien dat diezelfde God door de Here Jezus heel dichtbij gekomen is.

God is een Persoon.
God is niet een of andere macht, God is Iemand, God is een Persoon. Wat is een “persoon” ? Het woordenboek vermeldt dat een “persoon” een wezen is dat kan redeneren en emoties heeft. Zo is het ook met God. En dat God een Persoon is, kunnen we al lezen in het begin van de Bijbel.

Toen zij het geluid van de Here God hoorden, Die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de Here God tussen het geboomte in de hof.  (Gen. 3 : 8)

Dus Adam en zijn vrouw hoorden het geluid van God, want Hij wandelde in de hof, in de avondkoelte.

Het berouwde de Here, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in Zijn hart. 
(Gen. 6 : 6)

Dus God had berouw (emotie). De mens had er zo’n puinhoop van gemaakt, dat God er spijt van had dat Hij de mens gemaakt had.

Toen God zag wat zij deden, hoe zij zich bekeerden van hun boze weg, berouwde het God over het kwaad dat Hij gedreigd had hun te zullen aandoen, en Hij deed het niet.  (Jona 3 : 10)

Emotie.

De wijnstok, die God vrolijk maakt.  (Richt. 9 : 13)

Dus: God is een persoon.
De Bijbel beschrijft ons dit allemaal, zodat we ons voorzichtig een voorstelling kunnen maken van God.

(wordt vervolgd)

Meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *