Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL: “GOD” (Deel 1)

Frank Ouweneel zegt: “Toen Mozes God eens naar Zijn naam vroeg, antwoordde de Eeuwige: “IK BEN, DIE IK BEN”. Naarmate we ons verdiepen in wie God is, groeit ons ontzag voor Hem en raken we meer en meer onder de indruk van Zijn grootheid, werken, wijsheid en ontoegankelijkheid.
Deze studie geeft o.a. inzicht in Gods woonplaats, eigenschappen, verschijningen en handelen. Het centrale thema is Gods openbaring in Zijn Zoon Jezus Christus, door Wie God met de mens een relatie wil opbouwen en onderhouden. Door deze studie zult u God beter leren kennen, hoewel Hij te groot is om volkomen te kunnen bevatten; uw respect, liefde en aanbidding voor uw Schepper zullen toenemen.”

INLEIDING

Bij de behandeling van het onderwerp “God” past grote eerbied, want we spreken over de heilige God. Dankzij Gods Geest mogen we voorzichtig iets begrijpen van God; en ieder die de Here Jezus heeft aangenomen, heeft Gods Geest (de Heilige Geest) ontvangen.
Mijn gebed is dat u meer bewondering voor God gaat krijgen dan u nu al hebt.

Ieder mens op aarde “gelooft” wel een beetje. Je hoort eigenlijk maar weinig mensen zeggen dat zij nergens in geloven. Heel veel mensen geloven wel in “iets hogers”; de ene mens noemt het “de voorzienigheid”, de ander noemt het “een hoger wezen”. Elk mens die een klein beetje nadenkt, gaat uit van de veronderstelling dat er “iets” moet zijn.
Wij, christenen, geloven in de ene God, de Schepper van hemel en aarde !

WIE IS GOD ?

Voordat we vanuit de Bijbel op deze vraag ingaan, noem ik eerst deze tekst uit 1 Kor. 2 : 12 – 16: 

Wij (de christenen), hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest uit God (de Heilige Geest), opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. Doch een ongeestelijk mens (iemand die goddeloos is: die God niet kent en die de Here Jezus niet kent), aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (iemand zonder God, zonder de Here Jezus, kan God niet begrijpen). Maar de geestelijke mens (hij of zij die zich laat leiden door de Heilige Geest), beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten. Maar wij hebben de zin van Christus.

Degene die toebehoort aan de Here Jezus, bezit door de Heilige Geest “de zin van Christus”, d.w.z. het “denken” van de Here Jezus: daardoor kunnen wij iets van God verstaan.

Als u God enigszins wilt begrijpen, moet u in de eerste plaats een kind van God zijn. Ik geef een voorbeeld: ik begrijp mijn vader vrij goed, want ik ben al meer dan vijftig jaar zijn kind. Bijna alles wat mijn vader doet en zegt, is voor mij bekend. Dat is maar een zwak voorbeeld. De Bijbel leert dat we, door het geloof in de Here Jezus, kinderen van God zijn. Op die basis worden wij als christenen in staat gesteld God beter te leren kennen.
Om meer van God te weten te komen heeft u altijd de Bijbel nodig. Natuurlijk kunt u God zien in de schepping; maar wilt u echt meer van God begrijpen, dan moet u de 1200-pagina-brief lezen die God geschreven heeft. In die brief heeft God heel veel over Zichzelf verteld. God heeft namelijk grote moeite gedaan veel over Zichzelf aan de mens mede te delen.

God is de basis van alle dingen.
In de Psalmen staat dat alles wat zich op aarde bevindt en alles wat zich op aarde afspeelt, ja ook ons denkvermogen, begint bij God.

De vreze des Heren (het respect voor God), is het begin van alle wijsheid.  (Ps. 111 : 10)

Dus wijsheid heeft alles te maken met het vrezen, het respect hebben voor God. Het kennen van God wordt gekwalificeerd als “het begin van alle wijsheid”.
Deze wereld zonder God bezit geen wijsheid; de wereld biedt wel wetenschap, intellect en kennis, maar de echte wijsheid (het vermogen om te doorzien, te beredeneren, te begrijpen en te beoordelen) wordt alleen gevonden bij de mens die respect heeft voor God.
Het is voor een weldenkend mens ook moeilijk in deze wereld (die momenteel in zo’n 60 landen oorlog kent; waarin veel ellende is en waarin zelfmoord doodsoorzaak nummer 2 is) enige ‘wijsheid’ te ontdekken. Integendeel: de on-wijsheid zegeviert.
De Bijbel zegt: “wilt u wijs worden, wilt u inzicht hebben in dat wat er rondom u  gebeurt ?”, “dan moet u beginnen met God te respecteren; dan moet u rekening gaan houden met God, want de vreze des Heren is het begin van de wijsheid !”.

Mozes heeft ooit aan God gevraagd: “Wie bent U ?”. Toen gaf God dit antwoord: “Ik ben die Ik ben”. Wij zouden zeggen: “dat is geen antwoord”. Je verwacht dat God zegt tegen Mozes: “Ik ben …….. “, gevolgd door een naam of iets dergelijks. Maar God zegt enkel en alleen: ”Ik ben die Ik ben”. Daarmee bedoelt God:  < Ik ben alles. Ik ben alles in deze wereld; in het hele universum BEN IK. IK BEN de Schepper en Onderhouder van alles > .  Daarom is God de Enige die kan zeggen: “IK BEN DIE IK BEN. In Mij bestaat alles”. En daarmee is het nog niet eens volledig uitgelegd. Als God tegen Mozes zegt: “IK BEN DIE IK BEN”, is dat het beste antwoord. Eigenlijk moeten we deze tekst zo uitleggen: God zegt tegen Mozes: “IK BEN ALLES”.

(wordt vervolgd)

Meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *