Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL: “DE BIJBEL: GODS WOORD” (Deel 7)

DE BIJBEL IS COMPLEET

We kennen allen de godsdienstige sekte ‘Mormonen’. Zij vonden en vinden het nodig een boek aan de Bijbel toe te voegen: het boek ‘Mormon’.
Laat u niet door mensen van de wijs brengen. Ik zal u 2 teksten noemen waaruit blijkt dat de Bijbel compleet is. Alles wat God de mens wilde vertellen heeft Hij in de Bijbel meegedeeld. Luister naar Paulus:

De bediening, die mij door God is toevertrouwd, om onder u het woord van God te voleindigen.  (Kol. 1 : 25)

Met de brieven van Paulus heeft God als het ware de Bijbel voltooid. Paulus zegt eigenlijk: “het is mij gegeven om de Bijbel af te maken”.

Er rust zelfs straf op een ieder die iets aan de Bijbel toedoet of afdoet:

Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort, Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven staan; en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.  (Op. 22 : 18 en 19)

DE BIJBEL IS GEEN GEWOON BOEK

Ga uw Bijbel maar eens lezen in de wachtkamer bij de dokter. Ik denk dat als u daar een gewoon boek leest niemand raar zal opkijken; lees de Bijbel en kijk wat er gebeurt.
Wat ik nu vertel is echt gebeurd. Jaren geleden vloog ik voor zaken naar Amerika en onderweg zat ik in mijn vliegtuig-stoel de Bijbel te lezen; er ontstond zoveel commotie dat de stewardess mij uiteindelijk heel vriendelijk doch dringend verzocht mijn Bijbel weg te doen.
Kijk, dat zegt iets over de Bijbel; dat zegt iets over het feit dat de Bijbel geen gewoon boek is. Praat eens op een verjaardags-feestje temidden van ongelovigen over een willekeurig boek; men zal u geïnteresseerd aankijken. Vervolgens ‘schakelt u over’ op de Bijbel; vast en zeker zal iemand tegen u zeggen: “hou nou op, het was net zo gezellig, waarom moet je nou de sfeer bederven ?”. Dit heb ik werkelijk meegemaakt. Op de middelbare school heb ik eens een spreekbeurt gehouden over de Bijbel; we kregen 20 minuten spreektijd en 10 minuten discussie-tijd. Die discussie ontwikkelde zich dusdanig levendig dat de leraar Nederlands op een gegeven moment zei: “Ouweneel, ga maar door, want dit is te belangrijk om te stoppen”. En uiteindelijk hebben wij de volledige 2 uur van die les Nederlands besteed aan de Bijbel. Aan het eind heb ik gezegd: “jullie hebben allemaal met elkaar het bewijs geleverd dat de Bijbel een bijzonder boek is. Normaal zijn alle spreekbeurten na 20 minuten afgelopen; de discussie duurt hooguit 5 minuten en dan is het over en uit. Wij hebben de volle 2 les-uren met vuur gediscussieerd over de Bijbel; ik zeg jullie dat God hiermee overduidelijk aangeeft dat de Bijbel een bijzonder boek is. Wat wij in deze klas 2 uur lang hebben gedaan, lukt geen enkel ander boek”.
Naar aanleiding van deze gebeurtenissen heb ik een klasgenoot tot de Here mogen leiden.

Ik heb nog een verhaal. Ik reisde eens voor mijn werk met een française van Parijs naar Limoges; een lange rit. Onder het rijden kreeg ik met haar, een atheïste, een gesprek over het geloof. Zodra ik over de Bijbel begon, zei ze: “ja maar Frank, de Bijbel is toch niet waar ! Ik nam jou altijd erg serieus, maar nu moet ik toch echt om je lachen!”. “Nou”, vroeg ik, ”vertel mij dan maar wat er in de Bijbel niet waar is”. Ze antwoordde: “je denkt toch niet dat ik de Bijbel ooit gelezen heb !”, waarop ik reageerde met: “hoor je wel wat je zegt ! Zie je hoe bevooroordeeld je bent; je bent net zo als de meeste mensen: ze hebben de Bijbel al afgekeurd zonder er één letter in te hebben gelezen; probeer eens één reden op te noemen waarom je zo’n aversie tegen de Bijbel hebt. Hoe kun je nou een schop tegen de Bijbel geven als je er er nooit in hebt gelezen”. Ik heb haar mogen spreken over het bijzondere van de Bijbel en zo kwam een ernstig gesprek op gang.

Er zijn ook ongelovige mensen die de Bijbel wél gelezen hebben en menen te moeten constateren dat de Bijbel niet klopt. De stapel boeken, die tégen de Bijbel zijn geschreven, is misschien wel zo hoog als de Domtoren in Utrecht. Er zijn honderden geleerden geweest die er hun levenswerk van hebben gemaakt ‘tegen de Bijbel in’ te schrijven; dat lukt geen enkel ander boek. Anders gezegd: het pleit juist keihard vóór de Bijbel.

Zoals eerder vermeld: het boek ‘Ben Hur’ is vertaald in 47 talen. Weet u hoe het boek tot stand is gekomen ? De auteur Lewis Wallace kreeg van zijn uitgever de opdracht een boek tégen de Bijbel te schrijven; vanzelfsprekend was hij dus verplicht de gehele Bijbel aandachtig te gaan lezen. Toen gebeurde er een wonder: Mr. Wallace kwam door het Bijbellezen tot geloof en schreef ‘Ben Hur’. Dat is de kracht van Gods Woord.

Nog niet zo lang geleden werd in mijn woonplaats Emmen een lezing gehouden door een ex-moslim die vertelde jaren geleden van zijn uitgever ook de opdracht te hebben gekregen een standaardwerk tegen de Bijbel te schrijven. Toen is hij de Bijbel gaan lezen en bestuderen en…..is ook hij tot geloof gekomen. Nu brengt hij het levend evangelie van Gods genade aan zijn islam-vrienden.
Dat is het wonder van de Bijbel !

(wordt vervolgd)

meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *