Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL : “GOD” (Deel 6)

GODS OPENBARING

Door de hele Bijbel heen kunnen we zien dat de verheven God zich intens met de mens heeft bezighouden. Dat is heel bijzonder. Allereerst heeft God zich aan de mens geopenbaard in de schepping.

De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk van Zijn handen.  (Ps. 19 : 1)

Er zijn veel christenen die zeggen: “Als ik buiten ben en de schepping zie, dan zie ik God. Als ik naar boven kijk en de lucht zie en als ik geniet van de natuur, dan spreekt mij dat alles van Hem”.
De Bijbel doet een beroep op de mens om zijn verstand te gebruiken zodat hij tot de conclusie móét komen dat er een God is, want de hele schepping vertelt over God:

Want hetgeen van God niet gezien kan worden, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit Zijn werken met het verstand doorzien.  (Rom. 1 : 20)

God laat Zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.  (Matth. 5 : 45)

Matth. 5 : 45 meldt dat God voor gelovigen en ongelovigen de zon laat opgaan; en dat Hij het laat regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Waarom is dit een belangrijke uitspraak ? Omdat vele mensen zeggen: “dat doet God helemaal niet, dat zijn natuurwetten”. Dat lijkt een mooie constatering, maar het is nonsens ! Een natuurwet is star. Neem bijvoorbeeld de wet van de zwaartekracht: als ik iets vasthoud en ik laat het los, dan valt het op de grond. Dat is een typische natuurwet: op de aarde valt iets altijd naar beneden; daar helpt geen moederlief aan.
Maar stel je voor dat het volgens een natuurwet zou gaan regenen; dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat het elk jaar op 7 april om 12.14 uur met regenen zou beginnen en op 28 september om 12.05 uur met regenen zou ophouden. Denk u in dat het elk jaar zou gaan sneeuwen op 21 december om vervolgens op 8 januari weer te stoppen. En ieder jaar hetzelfde, met de precisie van een uurwerk. Zo zijn natuurwetten.
Iedereen weet: zo gaat het dus niet !
Inderdaad: Gód laat de zon opgaan en Gód laat het regenen over deze wereld.
Zeker, God heeft de natuurwetten in Zijn hand en Hij zou ze zelfs kunnen veranderen (we vinden daar in de Bijbel voorbeelden van). Vele natuurverschijnselen vinden volgens een bepaalde wet plaats, behalve dat wat God rechtstreeks Zelf regelt. Als God het nodig vindt dat het regent, dan regent het; en als God het nodig vindt dat het niet regent, dan regent het niet. Als God het nodig vindt dat het sneeuwt of koud wordt, dan regelt God dat.

God openbaart Zich ook in Zijn Woord: de Bijbel.

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God.  (Joh. 1 : 1)

Als ik de Bijbel in mijn hand heb, dan heb ik als het ware God Zelf in mijn hand. Dat klinkt een beetje merkwaardig, maar ik zeg het met eerbied. Dat Woord is God Zelf.

God zond Zijn Woord.  (Ps. 107 : 20)

God heeft Zich ook geopenbaard in het volk Israël. Men hoeft de geschiedenis van het volk Israël maar te bestuderen en men ziet de hand van God.

De Here heeft een woord gezonden in Jakob en het is gevallen in Israël.  (Jes. 9 : 8)

God richtte een getuigenis op in Jakob en stelde een wet in Israël.  (Ps. 78 : 5)

Dat “getuigenis in Jakob” is helaas op dit moment niet zo helder, want heden ten dage houdt Israël met God niet veel rekening. Maar er zijn tijden geweest dat de gehele wereld in Israël God kon zien; en als Israël weer met God rekening gaat houden, dan zullen die tijden weer terugkomen.

(wordt vervolgd)

Meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *