Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL : “GOD” (Deel 5)

GODS MORELE EIGENSCHAPPEN

Ik zal u uitleggen wat ik bedoel met ‘morele eigenschappen’. Een voorbeeld: een van de eigenschappen van mijn vrouw is dat ze erg goed is in administratie. Een van haar ‘morele eigenschappen’ is dat ze heel lief is. Ziet u het verschil ? Aardig zijn, begripvol of sympathiek, dat zijn morele eigenschappen. ‘Goed piano kunnen spelen’ is een gewone eigenschap. Een morele eigenschap heeft met emoties te maken. God is niet alleen machtig, Hij heeft ook morele eigenschappen. Ik noem er 6.

* God is heilig
* God is waarachtig
* God is rechtvaardig
* God is getrouw
* God is licht
* God is liefde

God is Heilig.
Jesaja roept uit in Jes. 6 : 3:

Heilig, heilig, heilig is de Here der Heerscharen, de ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol.

De Psalmist zegt vol ontzag:

O God, in heiligheid is Uw weg, wie is een God, groot als God?  (Ps. 77 : 14)

Mozes zingt:

Wie is als Gij, onder de goden, Here, wie is als Gij, heerlijk in heiligheid, vreselijk in roemrijke daden, wonderbaar in Uw doen?  (Ex. 15 : 11)

“God is heilig”; wat betekent dat ?
De Bijbel helpt ons o.a. met een geschiedenis die ons enigszins inzicht geeft in de heiligheid van God. Een indrukwekkend Bijbelgedeelte in Ex. 33 : 18 – 23, waarin Mozes God heel concreet vraagt:

Doe mij toch Uw heerlijkheid zien

En God antwoordt Mozes:

Ik zal Mijn luister, Mijn heerlijkheid aan u doen voorbijgaan.

Gij zult Mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven.

Zó heilig is God. Niemand kan Gods aangezicht zien en in leven blijven. Verder zegt God:

Bij Mij is een plaats, waar gij op de rots kunt staan; wanneer Mijn heerlijkheid voorbijgaat, zal Ik u in de rotsholte zetten en u met Mijn hand bedekken, totdat Ik ben voorbijgegaan. Dan zal Ik Mijn hand wegnemen en gij zult Mij van achteren zien, maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden.

Mozes heeft daar in de rotsholte gestaan en God is aan hem voorbijgegaan. Toen…..heeft Mozes heel kort de rug van God gezien.
Wat de verpletterende gevolgen waren van het ‘God van achteren zien’ vinden we in Ex. 34 : 30 – 35:

Toen Mozes na veertig dagen en veertig nachten bij God geweest te zijn van de berg Sinaï afdaalde, wist hij niet dat de huid van zijn gelaat straalde, omdat hij met God gesproken had.

Toen Aäron en al de Israëlieten Mozes zagen, zie, de huid van zijn gelaat straalde, en zij durfden hem niet naderen. Mozes deed een doek voor zijn gelaat en wanneer Mozes kwam voor het aangezicht des Heren, om met Hem te spreken, deed hij de doek af, totdat hij naar buiten ging. En wanneer de Israëlieten aan het gelaat van Mozes zagen, dat de huid van zijn gelaat straalde, deed Mozes de doek weer voor zijn gelaat, totdat hij naar binnen ging, om met Hem te spreken. 

Nu weten we nog niet precies wat ‘Gods heiligheid’ is (we kunnen dat ook nooit precies doorgronden), maar toch geeft deze geschiedenis een indruk van de ontzagwekkende verhevenheid van God.

God is waarachtig.
‘Waarachtig’ wil zeggen: ‘overeenkomstig de waarheid’.
Er zijn op aarde niet zo veel waarachtige mensen, mensen wier leven en denken overeenkomen met de waarheid.

De werken van Gods handen zijn waarheid en recht, betrouwbaar zijn al Zijn bevelen.  (Ps. 111 : 7)

Uw wet is de waarheid.  (Ps. 119 : 142)

God is rechtvaardig.
‘Rechtvaardig’ wil zeggen: ‘overeenkomstig het recht’.

Want de Here is rechtvaardig en Hij heeft gerechtigheid lief.  (Ps. 11 : 7)

De heilige God, Die gehoorzaamheid eist van Zijn schepselen, had tegen de eerste mens gezegd dat hij zou sterven als hij ongehoorzaam zou zijn (zou zondigen). Toen dan ook de mens zondigde, kwam onmiddellijk de dood in de wereld. Dat was rechtvaardig. Door niet naar God te luisteren heeft de mens dood en verderf zelf over zich afgeroepen. Vanaf dat moment was het totaal mis met de mensheid. De zonde en de dood en het daarbij behorende oordeel van God deden toen hun blijvende intrede in de wereld.
Toch wilde de God van gerechtigheid het met de mensheid weer graag in orde maken; echter: zonder aan Zijn rechtvaardigheid concessies te doen.
In Zijn onmetelijke genade heeft God Zijn Zoon, Jezus Christus, naar de aarde gezonden en Hij heeft op het Kruis het probleem van de zonde opgelost: Hij heeft Gods oordeel over de zonde gedragen. Toen de Here Jezus dat zware Werk had volbracht, was aan alle eisen van Gods gerechtigheid voldaan; Jezus heeft op Golgotha als het ware de volledige rekening van Gods rechtvaardigheid betaald. Nu kan elk mens, die de Here Jezus aanneemt, vergeving van zonde ontvangen.
God kan de zonde niet door de vingers zien omdat Hij een heilig God is; maar God is ook zo rechtvaardig dat, als iemand zijn zonde belijdt en de Here Jezus aanneemt, God hem die zonde vergeeft.

Het bloed van Jezus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde. Indien wij onze zonden belijden, God is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.  (1 Joh. 1 : 7 en 9)

Uw rechterhand is vol van gerechtigheid.  (Ps. 48 : 11)

In plaats van het woord ‘gerechtigheid’ in Ps. 48 mogen we ook het woord ‘zuiver’ lezen. God is zuiver: eerlijk en oprecht.

God, wiens werk volkomen is, omdat al Zijn wegen recht zijn.  (Deut. 32 : 4)

God is getrouw.
Deut. 32 : 4 vervolgt:

Een God van trouw, zonder onrecht, rechtvaardig en waarachtig is Hij.

God wijkt niet af van Zijn belofte!

Indien wij ontrouw zijn, God blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet.  (2 Tim. 2 : 13)

Indien wij onze zonden belijden, God is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven.  (1 Joh. 1 : 9)

Met betrekking tot dat wat we gezien hebben van Gods rechtvaardigheid en gerechtigheid wil ik met grote eerbied nog het volgende zeggen: God is het eigenlijk  aan het volbrachte Werk van de Here Jezus “verplicht” ons de zonden te vergeven. Als wij onze zonden belijden dan is God zo rechtvaardig, dat Hij zegt: “Ik vergeef ze je omdat de Here Jezus jouw zonden heeft gedragen: dus die zonde van jou is reeds op het Kruis geoordeeld (die behoeft niet nogmaals te worden geoordeeld), daarom schenk ik je vergeving”.
Hierin zie je zowel Gods rechtvaardigheid als Zijn getrouwheid.

God is licht.
We lezen in 1 Joh. 1 : 6:

God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.

En in Gen. 1 : 3:

En God zeide: Er zij licht; en er was licht.

Hoe kan dat ? Omdat God Zelf dat Licht is. God heeft het licht niet gemaakt; God is het Licht Zelf. Daarom was er onmiddellijk licht toen God zei: “Er zij licht”.

God is liefde.
Dat vinden we in 1 Joh. 4 : 9:

God is liefde.

Wil dit alleen maar zeggen dat God “lief” is of “lief doet” ? Nee, het gaat verder: God is Zélf Liefde. Als er hier op aarde sprake is van liefde, dan is dat van God afkomstig, want God is liefde. De liefde vindt haar oorsprong in God.

De God van de liefde zal met u zijn.  (2 Kor. 13 : 11)

Hoe weten wij dat God liefde is ? O.a. vanuit de Bijbel. Daar staat zelfs in dat God Zijn liefde heeft bewezen.

God echter bewijst Zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.  (Rom. 5 : 8)

Ziedaar het bewijs van Gods liefde.
God die zo ver weg is, zo hoog woont en zo machtig is, is Zich positief met de mensheid gaan bemoeien. Hij heeft aan mensen, die tegen Hem zondigden en het oordeel verdienden, Zijn liefde bewezen.

(wordt vervolgd)

Meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *