Ga naar hoofdinhoud

EEN BIJBELSTUDIE VAN FRANK OUWENEEL : “GOD” (Deel 4)

GODS EIGENSCHAPPEN

We willen ons nu gaan bezighouden met Gods eigenschappen; ik wil met grote eerbied proberen u verder inzicht te geven in wie God is.

* God is de bron van alles
* God is almachtig
* God is alwetend
* God is overal tegelijk
* God is onveranderlijk

Natuurlijk heeft God oneindig veel meer eigenschappen; we willen ons echter beperken tot deze belangrijke.

God is de Bron van alles.
Mensen denken dat de aarde ‘vanzelf’ is ontstaan; dat alles ‘vanzelf’ is gaan groeien en groeit, en dat kinderen ‘vanzelf’ geboren worden. Vele mensen hebben het over het ‘automatisme van het leven’. Dan moet je toch wel verschrikkelijk veel fantasie hebben. De christen weet dat God de Bron is van alles.

Alle dingen hebben hun bestaan in God.  (Kol. 1 : 17)

 God heeft leven in Zichzelf. Zoals gezegd: God heeft het leven niet gemaakt, God Zelf is Het Leven. U hebt uw leven uit God; God geeft het en God neemt het.

God geeft aan allen leven en adem en alles.  (Hand. 17 : 25)

God is almachtig.
Dit wil zeggen: God kan alles. De profeet Jeremia zegt dat mooi:

God, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door Uw grote kracht en Uw uitgestrekte arm. Niets is te wonderlijk voor U.  (Jer. 32 : 17)

Dat is tevens een grote troost voor ons wanneer we problemen hebben. Als u denkt: “ik bevind mij in moeilijkheden die niet zijn op te lossen”, dan is deze tekst uit Jeremia een tekst voor ú. En er zijn vele christenen die kunnen getuigen dat er in hun leven problemen waren die onoplosbaar leken, maar die van harte kunnen zeggen: “God heeft het goed gemaakt, voor Hem is niets te wonderlijk !”.

Ja, God is almachtig: niets is voor Hem te wonderlijk. En Zijn almacht is overal zichtbaar, merkbaar en voelbaar.

Want hetgeen van God niet gezien kan worden, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit Zijn werken met het verstand doorzien.  (Rom. 1 : 20)

De Bijbel zegt met deze tekst eigenlijk: “als een mens, christen of niet, zijn verstand gebruikt, kan hij de almacht van God in de schepping zien”.

Alles is aan Gods voeten onderworpen.  (1 Kor. 15 : 27)

Er zijn mensen die misschien denken dat Bush, Poetin, Al-Qaida of de islam de wereld regeren; 1 Kor. 15 : 27 leert dat álles aan Gods voeten is onderworpen.

God laat de wereldleiders nog even hun gang gaan, maar uiteindelijk trekt God aan het langste eind.

Alle bewoners der aarde worden als niets geacht; God doet naar Zijn wil met het heer des hemels en de bewoners der aarde: en niemand is er, die Zijn hand kan weerhouden of tot Hem kan zeggen: wat doet Gij ?  (Dan. 4 : 35)

Als het gaat om de grote wereldproblemen, wijzen sommige mensen boos naar God en roepen tegen Hem: “God, wat doet U nou ?”. En (eveneens brutaal): “God, waar blijft U nou ?”. Dan. 4 : 35 zegt dat God oppermachtig is; niemand kan God ter verantwoording roepen. Niemand ! God doet wat Hij wil.

God weet alles.
Hebr. 4 : 13 zegt:

Geen schepsel is voor God verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor Wie wij rekenschap hebben af te leggen.

U denkt misschien dat u sommige dingen ‘stiekem’ kunt doen. Besef dan dat geen schepsel voor God verborgen is en alle dingen “open en ontbloot” voor Hem liggen. God weet alles. God weet ook waar Bin Laden en Saddam Hoessein zich bevinden; geen schepsel is voor Hem verborgen. De Verenigde Staten hebben al meer dan 3 miljard dollar uitgegeven om beide mannen te vinden; ze kunnen maar beter tot God bidden.

Here, Gij doorgrondt en kent mij, Gij kent mijn zitten en mijn opstaan, Gij verstaat van verre mijn gedachten; Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd. Want er is geen woord op mijn tong, of zie, Here, Gij kent het volkomen;

Gij omgeeft mij van achteren en van voren.  (Ps. 139 : 1 – 5)

God is overal tegelijk.
We lezen in 1 Kon. 8 : 27:

Zelfs de hemel der hemelen, kan God niet bevatten.

Kijk maar eens goed wat er staat. Jaren geleden meenden sommige astronomen te weten hoe groot het heelal ongeveer is. Doch recentelijk zijn geleerden erachter gekomen dat er achter het universum nog een universum is…..en misschien nog een. Wij, met onze nietige elektronische apparaatjes, denken dat wij enig inzicht hebben in de grootte van het heelal; doch alleen God kent van Zijn schepping de exacte maten.

God is zó groot dat het totale universum, waarvan wij misschien maar een speldeknopje kennen, God niet kan bevatten. Dat geeft misschien een indruk van de grootheid van God. God is zo groot dat Hij (eerbiedig gezegd) niet past in het onmetelijke universum.

Ben ik een God van nabij, luidt het woord des Heren, en niet een God van verre? Zou zich iemand in schuilhoeken kunnen verschuilen, dat Ik hem niet zou zien? Vervul Ik niet de hemel en de aarde?  (Jer. 23 : 23)

Zo groot is God !
Hij is overal.
Rom. 10 : 13 zegt:

Al wie de naam des Heren aanroept zal behouden worden. 

We zouden er een zin aan kunnen toevoegen: “…..waar hij of zij zich ook bevindt”.

Als iemand op de Zuidpool God aanroept en iemand tegelijkertijd in Zuid-Afrika of in Hongkong God aanroept, dan hoort God ze allemaal op hetzelfde moment en zullen zij allen behouden worden. God kan dus tegelijk naar miljoenen mensen luisteren en in Zijn wijsheid doen wat ze vragen.

God is onveranderlijk.
We vinden dat o.a. in Mal. 3 : 6:

Ik, de Here, ben niet veranderd.

En in Jak. 1 : 17:

God, bij wie geen verandering is, of zweem van ommekeer.

We hebben nu een aantal van Gods eigenschappen besproken; en wel vijf hele belangrijke.
Misschien roept u net als Job uit: “God is geweldig”.

Zie, God is geweldig, maar Hij acht niets gering.  (Job 36 : 5)

Dat is een mooie Bijbeltekst, vol van bemoediging. Misschien is uw leven op dit moment boordevol problemen en zegt u: “God is zo groot, Hij heeft geen tijd voor mij, mijn moeilijkheden zijn te onbelangrijk voor Hem”. Laat dan deze tekst uit Job u vertroosten en hoop geven: “Zie, God is geweldig, maar Hij acht niets gering”.
Een kleine baby, die net geboren is en genezing nodig heeft, is voor God niet te gering. En uw problemen, hoe klein ook in vergelijking met de grootheid van God, acht Hij niet gering. En Hij is ook de enige die ze kan oplossen, want “Hij is geweldig”. Onthoudt deze tekst in uw leven.

(wordt vervolgd)

Meer informatie:
https://www.frankouweneel.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *